Archief Projecten

Opera Dido & Aeneas

Opera van Henry Purcell met amateurs in koor én hoofdrollen, begeleid door barokorkest, in een geënsceneerde uitvoering met dans door leerlingen van BplusC te Leiden.
Media
Interview met Margot Kalse in Leidsch Dagblad: 10-2010 over de intensiteit en energie van het opzetten en uitvoeren van een totaal-productie, zang, orkest, dans, enscenering en decor. Bewaking van de kwaliteit onder constante druk van de kwantiteit, het genoegen en plezier dat de cast beleeft aan het harde werken en het resultaat daarvan.
Foto collage
Beweeg uw muis over een plaatje en klik voor een vergroting

Poster Dido & Aeneas Grime Heksen spektakel Cast

Wanderer concert

Benefiet themaconcert t.b.v. de stichting met liederen voor zang en piano op het thema Der Wanderer.

Gregoriaans en Moderne Devotie in de Lage Landen

Schatgraven in ons cultureel erfgoed (1350-1500)
In 2012 organiseerde de stichting Key2Singing een project dat het Nederlandse culturele erfgoed op de kaart wilde zetten. Key2Singing beoogde met dit project nog niet eerder onderzochte, gepubliceerde en/of uitgevoerde spirituele muziek uit oude handschriften uit Nederland en België aan het licht te brengen. Het project bestond uit onderzoek, studie, uitgave van een cd en van een boek met gezangen in de oude notaties, workshops en concerten door ensemble Trigon.
Bekijk de brochure in pdf.
Voor een demo klik hier.
Beluister het radio-interview met Margot Kalse over dit project.

Moderne Devotie

De Moderne Devotie is een spirituele vernieuwingsbeweging die opkwam aan het einde van de veertiende eeuw. Geert Grote heeft de basis gelegd voor deze beweging. Vervolgens heeft Thomas a Kempis met zijn boek 'De imitatione Christi' (over de navolging van Christus) grote invloed uitgeoefend. Zoals in alle hervormingsbewegingen wilde men terug naar de bron: terug naar het geloof van de eerste christenen en samen leven in eenvoud en soberheid met zo min mogelijk bezit. Er zijn in de Nederlanden veel handschriften bewaard met gregoriaanse gezangen en liederen uit de Moderne Devotie. Hier ligt een schat aan mooie teksten op prachtige melodieën.

Media en Reacties
Media
04-2012: Studio Radio4 interview inzake project Moderne Devotie uit de Lage Landen en promotie van de uitvoering in de Martinikerk te Groningen en aansluitend 3-daagse masterclass te Bedum.

13 juni 2013: Boek en CD Presentatie "Liederen van Licht en Troost" in Historisch Centrum Zwolle, ingeleid door musicologe Dr. Ulrike Hascher-Burger.

15 februari 2014: IKON Radio4 interview inzake de specialisatie voor het zingen van middeleeuwse muziek n.a.v. de uitgave CD "Liederen van Licht en Troost".

18 maart 2014: Recensie van musicologe Dr. Ulrike Hascher-Burger inzake onderzoek en uitgave van de CD "Liederen van Licht en Troost"
'De CD Songs of Peace and Consolation is een hommage aan een Nederlands muzikaal erfgoed dat lange tijd onderbelicht is geweest: de vocale muziek van de Moderne Devotie, van Zusters en Broeders van het Gemene Leven, de Windesheimer koorvrouwen en koorheren. Veel van deze muziek is overgeleverd in liederenhandschriften, maar ook in liturgische handschriften. De Cd toont een brede mix uit eenstemmige en meerstemmige, Latijnse en Middelnederlandse liederen en hymnen, gezongen op een afwisselende manier die nooit verveelt. De heldere stemmen van de drie zangeressen, uitstekend op elkaar afgestemd, geven als het ware weer wat een van de hoogste muzikale doelen van de Moderne Devotie is geweest: uniformitas vocum, gezang als uit één mond.'
Quotes

Opera Semele

Opera van Handel met amateurs in koor én solorollen, begeleid door barokorkest in een geënsceneerde uitvoering met barokdans. Met ouderenparticipatie in de vorm van het bijwonen van repetities in het eigen woonzorgcentrum én actieve participatie van 70 plussers die een aantal koren meezongen, met twee uitvoeringen in deze huizen.
Media
  • Interview met Margot Kalse en Claudia Berman in Leidsch Dagblad: 20-02-2014 over het wordingsproces en de uitvoeringsvoorbereiding van de opera Semele: de samenwerking tussen professioneel orkest en amateur zangers in een integrale uitvoering onder strikte leiding toont aan dat deze niet onder hoeft te doen voor een professionele uitvoering.
Quotes
  • “De zoon van een goede kennis, die licht ADHD heeft waardoor hij heel veel moeite heeft om langere tijd op 1 plaats te zitten, vertelde dat hij enorm heeft genoten van de voorstelling. En ja, hij heeft de hele voorstelling boeiend vanaf zijn zitplaats gevolgd!”

  • “Prachtig om te zien hoe zang en toneel door zoveel enthousiasme en hard werken van iedereen mooi samen komen met licht en orkest, wat een ongelofelijke prestatie van iedereen!”

  • “Voor mij was het een aparte ervaring om zulke uiteenlopende soorten stemmen in een opera te horen.” Ik zat al snel op het puntje van mijn stoel om de volgende onbekende soort van klank mee te maken. Had nog nooit een amateur opera meegemaakt, en vond het eerlijk gezegd heel spannend en verrassend.”

  • “We hebben erg genoten van de voorstelling: mooie koorklank en heel boeiende verschillen in de stemmen van de solisten en ook prima spel. Bravo!”

  • “Heel veel kinderen in mijn klas kijken de voice en willen later zelf beroemd zijn en dat lukt natuurlijk bijna niemand. Maar jij zingt gewoon in een echte opera!”

  • Reactie van coördinator evenementen, FlorencePas Extra Thuis in Rijswijk. Locatie Steenvoorde: ‘Mag ik eerst melden dat ik veel reacties heb ontvangen n.a.v. de opera voorstelling. Men vond het prachtig. Eén persoon zei mij dat zij vond dat onze zaal eigenlijk te klein is voor een opera, met name qua geluid. Dat zou best kunnen maar voor de rest waren alle geluiden positief en men had de grootste achting voor jullie werk en inzet. Al met al was het een zeer geslaagde dag en ik wens jullie alle goeds toe bij de andere twee uitvoeringen die op jullie programma staan.’

Op Reis met Scarlatti

Domenico Scarlatti (1685 – 1757) geboren te Napels, gewoond en gewerkt in Italië, Portugal, Spanje en Engeland is vooral bekend om zijn sonates voor klavecimbel. Veel minder bekend zijn z’n vocale werken, kerkelijk en wereldlijk. Deze zijn echter van hoge kwaliteit. Alle zangers zijn (gevorderde) amateurs. Zes zeer getalenteerden krijgen de kans om solo op te treden in de opera. De zangers leren dus om te zingen vanuit partijen, zonder partituur, in de toen gebruikelijke sleutels. Daarnaast leren ze de muziek van Domenico Scarlatti in de juiste stijl te zingen, met de daarvoor vereiste techniek. We zullen het publiek verrassen met een vernieuwende opzet van opera gemengd met koorwerken, waarbij we beide disciplines respecteren en tonen dat de som meer kan zijn dan de delen. Om dit te realiseren werken we samen met creatieve geesten.
Crowd funding
  • Voor het werven van extra fondsen om het project te realiseren is er succesvol een crowd funding gevoerd. Klik hier op de promo die in de periode april tot medio mei 2015 is vertoond.
Domenico Scarlatti
Project informatie
Quotes
  • "Wat een bijzonder prachtig concert. Razend knap om al die Italiaanse teksten en noten uit het hoofd te leren, en dan het slot. Overweldigend."

  • "Wat een indrukwekkende voorstelling, wat knap dat iedereen zo veel ingestudeerd kreeg."

  • "Wat een klus hebben jullie geklaard! Iedereen heeft schitterend gepresteerd!"

  • "Mooi gezongen, bijzonder geslaagd concert.... Complimenten!"

  • "bij vlagen ontroerend"

  • "Jo-anne en ik hebben genoten van het concert van afgelopen zondag en graag wil ik het hele koor orkest en regiseusse en alle andere betrokkenen complimenteren met het resultaat. De operascenes waren veel uitgebreider dan ik had gedacht en erg inventief en leuk uitgebeeld. Compliment aan de regiseusse en aan jullie toneelspel en natuurlijk in het bijzonder aan ons aller Seleuce, om wie toch alles draait."

Hartstocht, Hemel en Hel

In 2017 is de viering van het 450-ste geboortejaar van Claudio Monteverdi. In het huidige project ligt onze focus daarom op de madrigalen en motetten van Claudio Monteverdi (1567 - 1643) maar ook op die van zijn tijdgenoot Carlo Gesualdo (1566 – 1613). Hierbij onderzoeken we de overeenkomsten, de verschillen en de wederzijdse beïnvloeding van deze componisten en laten we middelbare scholieren hierop hun visie geven in de vorm van beeldende-kunstuitingen.

Omdat Claudio Monteverdi in 2017 450 jaar geleden geboren werd, willen wij de briljante vocale muziek van deze vernieuwende componist laten bestuderen, uitvoeren, en in beeld laten uitdrukken. Dit in contrast met de grilligere, hypermoderne muziek van een bijzondere tijd- en stijlgenoot: Carlo Gesualdo. Beiden schrijven in een stijl waarin de woorden op een expressieve manier worden uitgedrukt; toch doen beiden dit op een heel verschillende manier.

In een samenwerkingsverband met een visual artist en middelbare scholieren gaan we de muzikale composities voorzien van artistieke beeltenissen, zoals schilder- en tekenwerk. Deze worden deels gebruikt als achtergrond bij de muzikale presentatie. Daarnaast zullen de uitvoeringslocaties zelf ook ingericht gaan worden als expositieruimte voor de werken die gecreëerd zijn door de jongeren.
We beogen op deze wijze jongeren actief te betrekken in de totstandkoming van het projectresultaat: de stijlperiode van de vroege 17e eeuw te ontdekken en te interpreteren naar hedendaagse cultuur.
Don Carlo Gesualdo, prins van Venosa
Project informatie
Media en commentaren
  • ...en extra complimenten voor jouw (Margot Kalse) eigen zang, en leiding!
    "helder en sprankelend Laudate", "Alles is in evenwicht, tempo, inhoud, zingstijl, articulatie". "alle lof voor de glasheldere en moeiteloos verstaanbare uitspraak", "Margot Kalse Kalse houdt haar groep uitstekend onder controle, en vertolkt prachtig, hartbrekend Ariadne's klacht". "Het Lamento d'Arianna is een wezenlijk dramatisch hoogtepunt". Tristis "is ook zo'n juweeltje: intiem, vol ingetogen expressie en fraai homogeen gezongen "

  • Een klinkende recensie in het Leidsch Dagblad, klik hier

Tudors, Tunes and Teares

Liefdesverdriet, melancholie en goddelijke troost spelen de hoofdrol in het programma Tudors, Tunes and Teares van het Leidse Key2Singing. Dit gezelschap van gedreven zangers brengt liederen ten gehore van de Engelse componisten Dowland, Byrd en Purcell, uit de tijd van Renaissance en Barok. De sfeer van de muziek varieert van subtiel en ingetogen via meeslepend weemoedig tot licht en uitbundig. Artistiek leider Margot Kalse: ”In die tijd was zwaarmoedigheid, ‘Melancholia’, een hype, zeer in de mode. Dit had onder andere te maken met de onbereikbare liefde, het aanbidden van een dame van stand. Zulke liefdes waren bij voorbaat gedoemd om niet vervuld te worden, en dat is natuurlijk mooi materiaal voor de kunst van het dichten en componeren. Componisten lieten zich er graag op voorstaan dat ze inspeelden op de publieke honger naar vervoering en droefgeestigheid. Zo gaf Dowland aan een pavane voor luit als titel zijn ‘handtekening’ Semper Dowland, semper dolens (Immer Dowland, immer lijdend) mee. Bij het gewone volk ging het er overigens een stuk ongecompliceerder aan toe, bijvoorbeeld bij het kiezen van een meisje op 1 mei, wanneer de Meiboom werd geplant. Daar hoorden vrolijke liederen bij en die laten we ook horen.“

Het programma biedt veel variatie, met geestelijke en wereldlijke liederen en met solo’s, duetten, kwartetten en koorwerk. De zang wordt begeleid op historische instrumenten: luit en theorbe (door Earl Christy) en viola da gamba consort (een familie van, letterlijk, ‘beenviolen’).


Leidse middelbare scholieren Beeldende Vorming illustreerden de composities met schilder- en tekenwerk. Hun werk wordt in de Goede Herderkerk tentoongesteld en kan in de pauze en na afloop van het optreden worden bezichtigd.



Project informatie
Commentaren (van aanwezig publiek)
  • Wat was het mooi!
  • Wat een prachtige koorklank heb je gecreëerd! En wat een dictie, ik kon alles verstaan!
  • Er zit een stijgende lijn in de uitvoering en van Key2Singing.
  • Sommige stukken klonken bijna professioneel!
  • Dit was echt goed!
  • Wat was het prachtig!
  • “kippenvel”, “geweldig”, “wat leuk die afwisseling van verschillende ensembles, solo’s en koorstukken”, “prachtige muziek”
  • Er zit een stijgende lijn in de uitvoeringen van Key2Singing.
Muziekfragmenten (amateuropnamen)

Du Fons de Ma Pensée

Dit project van Key2Singing heeft als onderwerp de vocale muziek uit de bloeitijd van de Franse renaissance, met speciale aandacht voor het begin van de roerige Franse reformatie (16e eeuw). Centraal staat hierbij de prachtige poëzie van Clément Marot. We maken in het project een uitstapje naar de Nederlandse componist Sweelinck, die begin 17e eeuw de psalmberijmingen van Marot op muziek zette.
Clément Marot (1496–1544) was Frans hofdichter die vooral bekend is vanwege zijn elegante wereldlijke poëzie (élégant badinage): chansons, brieven, puntdichten, en zijn psalmberijmingen. Minder bekend zijn echter de composities op deze poëzie uit de eerste helft van de 16e eeuw. Het gaat hierbij vooral om ensemblemuziek. Deze muziek is van hoge kwaliteit en verrassend mooi, maar wordt zelden uitgevoerd.
Voor meer informatie over Clément Marot klik hier

Daarnaast voeren we in koorbezetting psalmzettingen van J.P. Sweelinck (1561 – 1621) uit, die voortbordurend op de madrigaalstijl van de Renaissance een geheel eigen stijl ontwikkelde.
Op het programma komen naast koorwerken van Sweelinck (o.a. psalm 6) chansons van: Claudin de Sermisy, Clément Janequin, Pevernage, psalmzettingen van Paschal de l’Estocart, Abel, Janequin, Goudimel, Lejeune, Louys, Pevernage. Ook zullen gebeden op tekst van Marot door Clemens non Papa worden ingestudeerd. Het geheel wordt afgewisseld met enkele solostukken met luit, onder andere van Le Roy en Morlaye.

We werken met wisselende vocale bezettingen, al of niet met begeleiding van luit en viola da gamba. Dit houdt de voorstelling levendig en afwisselend. Professionele instrumentalisten begeleiden de zangers.

Uitvoering van genoemde werken vereist grote inzet en een hoog niveau van de deelnemers, zowel qua partijvastheid als qua intonatie.